Vyrážíte v zimě na cesty? Zimní pneumatiky, online navigace a deka v autě jsou základem

Sníh, náledí a sněhové jazyky jsou nejčastější úkazy, se kterými se řidiči v posledních pár dnech na silnicích setkávají a setkávat ještě budou. Dopravní experti pro web Primazprávy.cz shrnuli nejčastější chyby, které řidiči na sněhu dělají a tipy, jak se komplikacím na vozovkách vyhnout.
ilustrační foto
ilustrační foto
pixabay.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Zimní měsíce překvapivě nejsou z hlediska následků nehod ty nejtragičtější. Řidiči jezdí pomaleji a následky kolizí nebývají tak fatální. Přesto se se sněhem a náledím pravděpodobnost dopravní nehody zvyšuje a je nutné, aby se řidiči snažili pro bezpečnou jízdu udělat všechny možné kroky.

Zásadní jsou zimní pneumatiky

Výběr těch správných pneumatik je v nepříznivém zimním počasí velice důležitý. „Řidič, který chce mít jistotu, že udělal maximum pro bezpečí své i ostatních, se raději poohlédne po pneumatikách, které jsou určené pro zimní provoz,“ doporučuje dopravní expert Roman Budský. Podle hloubkové analýzy dopravních nehod navíc na začátku zimní sezóny v listopadu havaruje necelých 22 procent aut na letních pneumatikách.

Ty nejlepší pneumatiky na sníh a náledí lze snadno rozeznat od ostatních. „Mají vedle zákonem požadovaného označení M+S na sobě umístěný i alpský symbol v podobě emblému trojité hory se sněhovou vločkou,“ vysvětlil Budský. Výška dezénu nové zimní pneumatiky by měla být 8 mm. Pokud se povrch sjezdí až na 4 mm, brzdná dráha auta se může prodloužit až o 50 procent.

Ilustrační foto

Další komplikace kvůli počasí: Tisíce domácností v Libereckém kraji jsou bez elektřiny, cesty na Boží Dar jsou uzavřené

Nepřiměřená rychlost a vzdálenost

Nejčastější chybou řidičů je v zimních měsících bezpochyby nedodržování vzdálenosti a nepřiměřená rychlost, a to zejména když podmínky nejsou na první pohled nepříznivé. „Pokud se v zimě jezdí po suchém či mokrém povrchu, bývá nehodovost vyšší,“ upřesnil Budský.

Řidiči považují situaci za podobnou jako na podzim nebo na jaře. Výrazný rozdíl je ale fakt, že většinu dne je tma. „Rychlí řidiči později reagují na různé překážky silničního provozu a často neviditelné chodce,“ doplnil Budský. Podle národních statistik jsou tak zimní měsíce pro chodce a osoby v seniorském věku nadměrně nebezpečné.

ilustrační foto

Loňský rok byl na českých silnicích tragický. Zemřelo na nich 565 lidí

Důkladně smést sníh z auta a zapnout navigaci

Nevýhoda dnešní doby je neustálý shon a spěch, což se často také obzvláště v zimě může podílet na dopravní nehodě. „V důsledku ranního spěchu do zaměstnání nedojde k dostatečnému očištění prosklených částí vozidla,“ sdělil v e-mailu pro FTV Prima dopravní expert z Centra dopravního výzkumu Lukáš Kadula. Řidiči si tak sami způsobí omezený výhled a snadněji mohou přehlédnout jiná vozidla nebo chodce.

Experti na dopravu se ale shodují na prospěšnosti dynamických online navigací. Ty jsou na rozdíl od statických aktuální a poskytují řidičům aktuální informace o nehodách nebo kolonách na silnicích. „I v případě, že řidič jede po známé trase na známé místo, je výhodou mít k dispozici aktuální informace, aby se na nehody nebo překážky mohl připravit,“ vysvětlil Kadula.

Pokud se i přesto do nehybné několikakilometrové kolony dostanete, je dobré mít pro jistotu vždy v autě něco k zakousnutí a k pití. „Rovněž tak není od věci mít s sebou i deku, zvláště když s námi cestují děti či senioři,“ uzavřel Budský s tím, že řidiči by hlavně měli mít stále dost paliva v nádrži.

Reklama
Reklama