Vyšší pokuty za závažné přestupky nebo řidičák na zkoušku pro začátečníky. Bodový systém čekají velké změny

Úředníci na ministerstvu dopravy se dnes před veřejností snažili obhajovat novelu silničního zákona z éry Dana Ťoka. Současný silniční zákon by měl doznat řady změn. Zadržení řidičského průkazu by nově mělo být možné přímo na místě, mírné překročení rychlosti by nemělo být za body, naopak zásadní překročení rychlosti bude postihováno přísněji. Řidič bude mít také možnost u většiny přestupků zaplatit nižší sazbu přímo na místě, pokud poputuje přestupek do správního řízení, bude platit více. Nový návrh má i své kritiky, kterým se nelíbí zejména tvrdost vůči začínajícím řidičům.
Rozhovor s Tomášem Neřoldem k novinkám v bodovém systému
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

„Pro bezpečnost je dobře to, že návrh cílí na nejzávažnější přestupky, tam zpřísňuje nejvíce, naopak v případě bagatelních přestupků budou tresty nižší. Dále by měl být i přehlednější,“ připomněl pro TV Prima Tomáš Neřold z BESIPu. Konkrétně jde kromě výše uvedených činů i o zpřísnění v případě jízdy pod vlivem alkoholu, kde se posouvá rozpětí finančního postihu z 2 500 až 20 000 korun na 14 000 až 50 000 korun, souběžně s tím může řidič nově přijít o řidičský průkaz až na 18 měsíců. Telefonování za volantem nebo psaní sms přijde řidiče na čtyři body a 2 500 korun, pokud zaplatí na místě. Pakliže půjde přestupek do správního řízení, musí se řidiči připravit na minimální sankci v hodnotě 4 000 korun, horní hranice sazby je pak 10 000 korun.

Návrh zákona také snižuje pásma sazeb pokut ze sedmi na čtyři a redukuje skupiny trestných bodů na dvě, řidič tak buď přijde o čtyři nebo šest bodů. Celkově se v zákoně zvyšuje zejména horní hranice sazeb za jednotlivé delikty. Ve správním řízení budou zase hrozit vyšší pokuty než v případě zaplacení pokut na místě. Ministerstvo si od tohoto kroku slibuje úlevu pro dopravní úřady, které jsou zavaleny přestupky ve správním řízení.

Prodraží se nepovolený vjezd na železniční přejezd

Zpřísnění by měl doznat také v posledních letech hodně propíraný nešvar českých řidičů - za zakázané vjetí na železniční přejezd by se měla maximální pokuta zvýšit na 25 000 korun. Až 75 000 korun pak bude hrozit těm, kteří usednou za volant, přestože nejsou držiteli řidičského oprávnění nebo budou řídit vozidlo, kterému byl zadržen technický průkaz.

Mírně se naopak sníží sankce za méně závažné přestupky, jako je například špatné parkování, řízení bez dokladů nebo nerozsvícená světla. 

Pokuty na místě by měly být tvořeny pevnými sazbami 1 500, 2 500 a 5 000 korun. Ministerstvo si od záměru slibuje snížení prostoru pro korupční jednání. Podle expertů to ale úplatky nevymýtí. „Pokud bude stanovena pevná sazba, tak stačí, když policista změní skutkovou podstatu, a tak vlastně dojde k dohodě mezi řidičem a policistou,“ uvedl před časem pro TV Prima expert na dopravu Roman Budský. 

Šikana začátečníků?

Nový bodový systém bude mimořádně tvrdý k řidičům začátečníkům. Místo dvanácti bodů budou mít začátečníci po první dva roky od získání řidičského průkazu jen bodů šest. Stačí tedy jeden vážnější přestupek a nováček je bez řidičáku. „Hlavním důvodem modelu řidičáku na zkoušku je skutečnost, že mladí a nezkušení řidiči jsou častými viníky dopravních nehod,“ vysvětlila Jana Budíková z ministerstva dopravy. Podobný model se podle ministerstva osvědčil ve Velké Británii, kde vedl ke snížení nehodovosti.

Odborníci často poukazují také na rakouský model tzv. dvoufázového systému vzdělání řidičů. Řidič v Rakousku má možnost získat řidičské oprávnění několika způsoby, buďto přes autoškolu, nebo přes autoškolu v kombinaci se soukromým učitelem a rodinou, nebo zahájením výuky ve věku 15,5 roku a postupně absolvovat 32 lekcí teorie a 12 hodin praxe. Nabytím řidičského oprávnění ještě nic nekončí, řidič pak totiž musí absolvovat ještě druhou fázi vzdělávání.

„V Rakousku je ten systém nastaven tak, že řidiče více vychovává, dává mu několik stupňů autoškoly. Za BESIP se v tomto shoduji s některými těmi připomínkami odborné veřejnosti, tedy že by nebylo vhodné zůstat pouze u sankcí, ale aby ten řidič měl také například nějaké varování, že tady jsem dosáhl nějakého přestupku a měl bych si jít potom vyzkoušet, jak krizově brzdit, promluvit si s psychologem, zanalyzovat si, kde dělám chyby a podobně,“ přiznal Neřold.

Mezi úředníky, kteří zákon připravovali, zaznělo také vyjádření v narážce na Rakousko, že ČR nemá dostatečný počet psychologů a že slovy Neřolda „autoškoly nejsou na nový systém připraveny.“ 

Návrh nového bodového systému je nyní v mezirezortním připomínkovém řízení a není vyloučeno, že ještě dozná změn. Na vládu by měl podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (nest. za ANO) putovat co nejdříve. Konkrétní termín ale zatím známý není.

Dalibor Zítko

Reklama
Reklama