Zbytečné značky rozptylují řidiče, tvrdí dopravní experti

Pokud vám přijde, že je v Česku nadbytek dopravních značek, nejste sami. Podle expertů jich je kolem silnic zbytečných až několik desítek tisíc. Navíc některým ani většina z nás nerozumí a jen zbytečně rozptylují pozornost, navíc teď na dálnicích přibude další.
27. 8. 2018 VELKÉ ZPRÁVY: ZBYTEČNÉ ZNAČKY ROZPTYLUJÍ ŘIDIČE
27. 8. 2018 VELKÉ ZPRÁVY: ZBYTEČNÉ ZNAČKY ROZPTYLUJÍ ŘIDIČE

reklama

Podle dopravních expertů je v České republice přes 30 tisíc zbytečných dopravních značek. Do tohoto počtu ale nejsou započítaný ty dočasné. Těch je teď kvůli letním opravám vozovek nespočet a řidiči zmatkují. Na některých místech se totiž cedule překrývají nebo jich je prostě tolik, že nevědí, kterou si vybrat. Navíc po dokončení oprav většinou značky jen tak nezmizí a na místě zůstávají další týdny.

„V České republice je přeznačkováno, potvrzují to například zahraniční řidiči. Je dokázáno, že řidič je schopen najednou v jeden okamžik vyhodnotit maximálně dvě až tři dopravní značky,“ uvedl pro zpravodajství FTV Prima dopravní expert Autoklubu ČR Libor Budina.

Ilustrační foto

Přední novináři vyzývají k přijetí zákona o autorských právech. V ohrožení je prý demokracie

Zbytečné značky mapují i policisté

Čím více značek musíme při řízení zaznamenávat, tím více se nám zužuje zorné pole, takhle reaguje naše oko, když se snažíme registrovat všechny značky na vozovce. „Je důležité, aby ta komunikace byla pro řidiče co nejsrozumitelnější a také aby se pravidla příliš často neměnila,“ upřesnil Tomáš Neřold z BESIPu.

A to platí i o značkách, ty novější totiž řidiči moc často neregistrují a jejich význam neznají. Příkladem je značka pro městský okruh z roku 2016. Zanedlouho budou řidiči potkávat i značku, která bude na dálnicích a nařizovat bezpečný odstup. „Chceme aby se na dálnicích v těch rizikových místech, třeba před místem, kde se tvoří kolony, objevily značky na bezpečný odstup, který doporučuje řidičům tu správnou vzdálenost,“ vysvětlil Neřold.

„Pokud může řidič reagovat na dopravní situaci libovolně například bez dopravních značek, tak jezdí daleko opatrněji a má to pozitivní vliv na bezpečnost,“ doplnil Budina. Zbytečné značky se snaží také mapovat policisté, zrušit je ale nemohou, takový úkol zůstává na správci komunikace, tedy na obci nebo na kraji.

reklama

reklama