Ke vzniku zánětů v těle přispívá řada faktorů každodenního života. Víme, co vás před nimi naopak chrání

Protizánětlivé účinky mají podle lékařů například vybrané potraviny, ale i dostatek kvalitního spánku...
Záněty se projevují různě...
Záněty se projevují různě...
Freepik.com/jcomp
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Znečištěné ovzduší, chronický stres, obezita, kouření, zpracované potraviny či minimum pohybu. K zánětu a chronickým onemocněním přispívá podle odborníků řada negativních faktorů každodenního života. S některými zřejmě nelze jednoduše nic udělat, řadu z nich může každý změnit relativně snadno, pokud chce eliminovat (nejen) riziko rozvinutí zánětu. Jak je uvedeno v odborném textu na webu Státního zdravotního ústavu, vědci identifikovali zdravotní návyky, které před záněty chrání, respektive alespoň je nepodporují. Které to jsou?

Strava bohatá na polyfenoly a antioxidanty

To, co jíme, ovlivňuje řadu procesů v organizmu – jak pozitivně, tak negativně. „Některé potraviny podporují růst populací bakterií (ve střevě – pozn.), které stimulují zánět, zatímco jiné podporují růst bakterií, které jej potlačují,“ uvádí autor zmiňovaného textu MVDr. Jiří Ruprich. Podle něj se nicméně v populaci pravděpodobně konzumuje dost potravin, které jsou bohaté na prospěšné polyfenoly, případně antioxidanty. Patří mezi ně většina ovoce a pestrobarevná zelenina, olivový olej, libové maso, ryby, ořechy a semena. „Studie zjistily, že konzumace ořechů a semen je spojena se sníženými markery zánětu a nižším rizikem kardiovaskulárních chorob a cukrovky,“ doplňuje Jiří Ruprich. Na polyfenoly a antioxidanty je bohatý i zelený čaj a předpokládá se, že také polyfenoly v kávě a flavonoly v kakau mají protizánětlivé vlastnosti. Mezi potraviny s vysokým obsahem polyfenolů pak patří ještě cibule, kurkuma, modré hrozny, třešně a švestky, ale i tmavě zelená listová zelenina, jako je špenát, kapusta a zelí.

„Zdravá dieta obecně znamená potraviny, které zahrnují ovoce, zeleninu, ořechy, celá zrna, ryby a zdravé oleje, a omezuje potraviny s velkým obsahem jednoduchých cukrů (jako jsou sladké nápoje, bonbóny), nápoje, které obsahují fruktózový kukuřičný sirup (často i ve „sportovních nápojích“) a rafinované sacharidy,“ shrnuje ideální přístup ke stravování lékař ze SZÚ.

>> Z kulinářských pořadů na Primě:

Jogurt s pečenými jablky a ořechy
Jogurt s pečenými jablky a ořechy

 

Dostatek spánku

Kvalitní spánek je velmi důležitý nejen v boji proti zánětlivým onemocněním. Nepravidelný spánkový režim mimo normálních sedmi až devíti hodin za noc je podle zprávy SZÚ spojen s vysokým krevním tlakem, cukrovkou a ischemickou chorobou srdeční. „Krátký spánek - méně než šest hodin za noc - se zdá být zvláště nebezpečný pro srdce. Také se zdá, že lidé bez dostatečného spánku mají vyšší hladinu stresových hormonů v krvi, které podporují zánět,“ varuje zdravotní ústav.

Optimální hmotnost

Nadváha a velké množství tělesného tuku podle lékařů často přispívá k zánětu. „Z důvodů, které nejsou zatím dobře pochopeny, se zejména břišní tuk jeví jako důležitý rizikový faktor pro kardiovaskulární onemocnění. Není divu, že udržení indexu tělesné hmotnosti (např. BMI) v normálním rozmezí významně snižuje kardiovaskulární a jiná rizika,“ doplňuje profesor Ruprich.

Pohyb

Pravidelný pohyb, od svižné chůze, po běhání či nejrůznější druhy cvičení doma nebo v posilovně (nejlépe střední intenzity) je také zásadní pro zdraví každého z nás. Pohyb pomáhá udržet optimální hmotnost, dokáže odbourávat stres, zlepšovat náladu a je prevencí řady vážných zdravotních problémů – od cukrovky po kardiovaskulární nemoci či demenci. „Fakta naznačují, že cvičení snižuje proliferaci makrofágů podporujících zánět v tukové tkáni. Kromě toho mohou další účinky cvičení zahrnovat podněty k uvolnění protizánětlivého proteinu a stimulaci chemických látek v mozku, které blokují cytokininy,“ je vysvětleno v textu SZÚ.

Platí také, že pohyb by měl jít ruku v ruce se zdravým stravováním. „Zdravý způsob stravování ke sportu určitě patří, protože špatnou stravu nikdy neucvičíte,“ říká nutriční terapeutka Sandra Figalová v článku o vhodném stravování během cvičení.

Prevence

Důležitá je také prevence u lékaře – jak praktika, tak stomatologa. Na pravidelné bezplatné kontroly máte nárok a případné zdravotní problémy při nich lze odhalit včas a zabránit rozvinutí nemoci a větším komplikacím.

>> Zubní péče v Česku. Fakta, která vás (ne)překvapí:

VELKÉ ZPRÁVY: Videofakta - Zubní péče v Česku
VELKÉ ZPRÁVY: Videofakta - Zubní péče v Česku

 

 

Ivana Kropáčková, s využitím Szu.cz/uploads/CZVP/Zanet_a_zivotni_styl.pdf

www.porovnej24.cz
Tento článek najdete v těchto speciálech
Reklama
Reklama