Vyvracíme mýty a omyly o trhu s ojetými vozy. Jak je to doopravdy (nejen) se zárukou či cenou aut z dovozu?

Skutečně nemůžete při nákupu vozu z druhé ruky uplatnit reklamaci? A jsou auta z Německa opravdu levnější?
Prima Rádce - Auto z Čech nebo ze zahraničí?
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Trh s „ojetinami“ nemá úplně dobrou pověst. Není se čemu divit. Někteří lidé mají ne úplně dobrou zkušenost. Někdo naletěl podvodníkovi, někdo zjistil vadu po pár týdnech používání a prodejce mu ani nezvedal telefon, natož aby auto nechal na vlastní náklady opravit nebo snížil cenu. O stočených tachometrech se poslední dobou mluví stále víc a víc, a hledá se řešení i na politické úrovni. My jsme zjišťovali, jak se k běžným „zaručeným informacím“, jež mezi lidmi o ojetých vozech kolují, staví zákon i odborník, který se na trhu s ojetými vozy denně pohybuje.

Omyl č. 1: Při nákupu ojetého vozu nelze uplatnit reklamaci

Jak to je doopravdy? To, že koupíte opotřebované zboží – včetně ojetého auta, neznamená, že ztrácíte možnost záruky. Naopak. „Podmínky reklamace použitého zboží jsou upraveny zákonem,“ vysvětluje ředitel strategického rozvoje autobazaru Auto ESA Pavel Foltýn. Záruční doba může být zkrácena na polovinu oproti novému zboží – tedy obvykle bude trvat jeden rok. Podle webu SOS sdružení spotřebitelů ale není možné reklamovat vadu, na kterou jste při koupi dostali slevu, nebo na kterou vás pracovník v bazaru výslovně upozornil. „Zda se o takovou vadu jedná, se lze přesvědčit v předávacím protokolu či ve smlouvě, kde by měly být vady na autě řádně specifikovány. U větších autobazarů tak naleznete v předávacích protokolech podrobný popis vozidla včetně doporučeného servisu (nelze se totiž spoléhat na informace původních majitelů) či stavu tachometru,“ uvádí v odborném textu právník sdružení Jakub Robenek.

I při nákupu auta v bazaru ale můžete být odkázáni na původního majitele. To se může stát ale jen tehdy, pokud bazar není vlastníkem a prodává auta tzv. v komisi. To je potřeba si ještě před nákupem vozu ověřit. U velkých certifikovaných bazarů ale toto nebývá praxí. Ty vozy vykupují a poté za ně jako majitelé ručí.

Uplatnit reklamaci máte tedy právo i u soukromého prodejce přes inzerát (nepodnikatele), tam se ale často stává, že ji odmítne přijmout. Pokud jste si jisti, že vám vadu zatajil, nejedná se o běžné opotřebení, a chcete dostát svého práva, v takovém případě je třeba podat žalobu.

Vzhledem k výše uvedenému si tedy vždy pečlivě přečtěte kupní smlouvu i přiložené dokumenty. Ohlídejte si možnost uplatnění reklamace a zda se prodejce nesnaží formulovat text ve svůj prospěch. Ať tak či tak, pamatujte, že ze zákona máte na reklamaci nárok. „Uznaná reklamace musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději ale do 30 kalendářních dnů, tedy stejně jako v případě koupě auta nového,“ upozornil ještě Jakub Robenek.

Ukáže-li se krátce po koupi ojetého auta závada (nejen) v motoru, máte právo na reklamaci...
Autor: Auto Esa Ukáže-li se krátce po koupi ojetého auta závada (nejen) v motoru, máte právo na reklamaci...

Omyl č. 2: Vozy z Německa jsou levnější

Jak to je doopravdy? Tyto vozy sice mohou být podle Pavla Foltýna lépe vybavené a vzhledem ke kvalitě silniční sítě v Německu i méně „oježděné“, ale rozhodně prý nejsou levnější. Navíc pozor: „Ne každé vozidlo dovezené z Německa je původem německé. V „no name“ autobazarech se tam velmi často objevují vozy dovezené z Rumunska nebo Bulharska,“ upozorňuje Pavel Foltýn.

U aut z dovozu navíc existuje i vysoké riziko stočeného tachometru. „Především proto, že je velmi obtížné u nich dohledat servisní historii. Takové auto podvodník „stočí“ ještě před jeho přihlášením v ČR. Auto se potom při kontrole v české databázi jeví například jako auto s nájezdem 100 tisíc kilometrů, ale přitom fungovalo třeba jako vozidlo taxi v Madridu a má za sebou 500 tisíc ujetých kilometrů,“ dodává Pavel Foltýn z Auto ESA.

Omyl č. 3: Všechny autobazary prodávají vozy se stočeným tachometrem

Jak to je doopravdy? Ani loňské kontroly České obchodní inspekce toto nepotvrdily. Sice zákon podle posledních informací porušila polovina z nich (což skutečně není pozitivní výsledek), ve druhé polovině autobazarů je ale zřejmě vše v pořádku. „Velké a certifikované autobazary ročně investují desítky milionů korun do prověřování všech vozidel, která vykupují,“ vysvětluje Pavel Foltýn. A právě stočený tachometr je jedna ze závad, kvůli kterým by auto do nabídky nemělo projít.

>> Jak koupit ojeté auto, aniž byste se napálili? Přečtěte si článek Stočený tachometr, po havárii či v exekuci aneb Časté vady aut z druhé ruky. Jak nakoupit bezpečně? 

 

Omyl č. 4: Autobazary vykupují auta za směšné ceny

Jak to je doopravdy? Záleží, jak se to vezme. Pokud se rozhodnete do autobazaru auto prodat, měli byste počítat s tím, že cena bude zřejmě nižší než si představujete. Je to ale i kvůli tomu, že za vás autobazar vyřídí veškerou administrativu, přebírá záruky, vůz prověří, případně opraví a „vyšperkuje“ pro další zájemce, a především vám vyplatí peníze ihned na ruku. A to také něco stojí. Bude-li vám cena skutečně připadat směšná, zkuste nabídnout vůz k prodeji jinde. Jak funguje výkup aut v bazaru, a co všechno můžete čekat, se dozvíte v článku Plánujete prodat auto? 5 důvodů, proč se vyplatí využít služeb autobazaru.

Omyl č. 5: V autobazaru se nevyplatí kupovat auto na úvěr

Jak to je doopravdy? Tady je třeba důkladně porovnávat, za pravdivé tvrzení to nelze považovat. V některých bazarech mohou být podmínky nevyhovující a drahé (hraničící až s lichvou), jinde se zase vyplatí na ně kývnout. Velké autobazary mají často, podobně jako běžní zprostředkovatelé, vyjednány podmínky a množstevní slevy, které vám ani samotná banka není schopna jako jednotlivci nabídnout. Doporučujeme srovnat nabídku například na internetu a nenechat se vmanipulovat do něčeho, co se vám na „první dobrou“ nezdá. Vše důležité o nákupu ojetého auta na splátky se dozvíte zde.

Omyl č. 6: Skvělá cenová nabídka je „klika“

Jak to je doopravdy? Může být, ale nemusí. Je třeba důkladně ověřovat. Je na místě brát v úvahu i to, že podezřele levné auto může mít pochybnou historii, případně se ho snaží „majitel“ rychle zbavit. Ve hře je exekuce, zástava, krádež, rozvod a podobně. Může jít o auto, které už v řadě autobazarů technici odmítli...

 

 

-ik-

www.porovnej24.cz
Tento článek najdete v těchto speciálech
Reklama
Reklama