Zamítnutí nebo krácení pojistného plnění pojišťovnou: Jak se bránit?

Není výjimkou, když pojišťovna odmítne klientovi po události, na kterou je pojištěn, škodu zaplatit nebo mu chce plnění zkrátit. Jaké máte možnosti, pokud se to stane právě vám?
Každá pojistná smlouva obsahuje výluky. Někdy ale pojišťovna krátí plnění neoprávněně...
Každá pojistná smlouva obsahuje výluky. Někdy ale pojišťovna krátí plnění neoprávněně...
thinkstock.com

reklama

 

Můžete si být jisti, že každou nahlášenou událost pojišťovny důkladně zkoumají. A asi dost často hledají cokoliv, aby nemusely klientovi vyplatit celé pojistné plnění. Důležitý je ale fakt, že existují důvody, definované v pojistných podmínkách, kdy pojišťovna může plnění krátit nebo odmítnout, a takový postup je naprosto oprávněný. Pro zjištění situací, kdy vám pojišťovna oprávněně nevyplatí nebo krátí plnění, přitom není nutné několikahodinové studování pojistných podmínek, obvykle se stačí zaměřit na předmět pojištění a definici pojistné události a kapitolu výluky pojištění, kterou pročtete za pár minut.


PORADNA: Potřebujete poradit, jak správně nastavit pojištění nebo jak jednat s pojišťovnou? 

Prima Rádce - logo 2 Foto:

Nabízíme vám BEZPLATNOU osobní, telefonickou či mailovou KONZULTACI s našimi experty.

Poradíme vám, jaké řešení bude ve vaší situaci nejlepší. V kontaktním formuláři vyplňte vaše údaje, naši odborníci se vám v co nejbližším možném termínu ozvou.





Výluky – Jasný důvod ke krácení

Záleží na konkrétním produktu, ale ve výlukách můžete najít například krácení nebo zamítnutí náhrady škody způsobené vlivem alkoholu. Pojišťovna může plnění krátit nebo zamítnout i v případě nevyhovujícího technického stavu auta v případě autopojištění (například sjeté pneumatiky). Tady je posuzována příčinná souvislost a míra vlivu negativního faktoru a způsobené škody. Dále pojišťovna neplní například u škod způsobených teroristickým útokem, válečnými událostmi nebo vnitrostátními nepokoji.

Řízení auta

Povinné ručení: Kdy pojišťovna neuhradí škodu, i když vy pojistku platíte?

Krácení nebo zamítnutí požadovaného plnění se můžete dočkat i u životního pojištění. Obvyklá je situace, kdy má pojišťovna definována vlastní pravidla invalidity nebo dobu, po kterou vyplácí denní odškodné v případě konkrétního nemoci či úrazu. I pojištění v případě smrti „z jakékoli příčiny“ obsahuje výluky, i když jich není příliš, nejste pojištěni vždy. Standardně pojišťovna neplní v případě úmrtí z důvodu úrazů a nemocí, která byly přítomny ještě před sjednáním pojištění. Standardně pojišťovna neplní ani v případě sebevraždy, a to pokud pojištěný sebevraždu spáchá v prvních 2–3 letech od počátku pojištění. V případě požití alkoholu či jiných omamných látek může pojišťovna snížit plnění až na polovinu.

Reportáž - Záludnosti životního pojištění

Záludnosti pojištění: Když onemocníte příliš brzy, odškodnění nedostanete (REPORTÁŽ)

Když jste v právu vy...

Pokud máte u povinného ručení sjednanou přímou likvidaci škody, vše můžete řešit přímo s vaší pojišťovnou, která si již vše následně s pojišťovnou viníka vyřídí sama. Pokud tento produkt nemáte, můžete se obrátit přímo na pojišťovnu viníka. Pojistné podmínky pojišťovny viníka studovat nemusíte. Pokud vám pak ale pojišťovna odmítla vyplatit celou způsobenou škodu, respektive fakturu ze servisu s tím, že opravou došlo ke zhodnocení vašeho vozu (výměna opotřebovaných dílů za nové), takový argument pojišťovny před soudem neobstojí. Spory tohoto druhu přesto nejsou ojedinělé. Pokud doložíte, že je cena za provedení opravy obvyklá, a přesto vám pojišťovna vyplatí méně, máte velikou naději v soudním sporu uspět. Tato situace může nastat i přesto, že splníte všechny pokyny pojišťovny a auto necháte opravit v jejich smluvním servisu, oprava ve smluvním servisu však riziko takového chování pojišťovny alespoň částečně eliminuje.

Záleží i na definici ve smlouvě: V majetkových pojištěních je definováno, zda je pojištění sjednáno na cenu novou nebo obvyklou. To, jestli si za shořelý dům postavíte nový, pořídíte podobný starý nebo bude muset spokojit s výrazně horším, záleží tedy především na tom, jak kvalitní smlouvu jste uzavřeli. Stejně může a nemusí být například u havarijního pojištění definována povinnost nechat auto opravit ve smluvním servisu.

Kam se obrátit a jak postupovat?

Pokud nejste spokojeni s náhradou škody od pojišťovny, v první řadě zašlete písemně nesouhlasné stanovisko s odůvodněním a žádostí o nové prošetření. Určitě to zvládnete sami, ale pokud se na to nebude cítit, může vám s tím pomoci některá ze společností, které se na problematické plnění pojišťoven specializují (právníci). S vašimi nároky by vám měl poradit i dobrý zprostředkovatel, pokud jste u takového smlouvu uzavřeli. Uzavřením smlouvy totiž práce dobrého zprostředkovatele nekončí. Obrátit se můžete i na odborníky Prima Rádce, kteří vám pomohou situaci vyřešit. Pokud využijete služeb právníka, najděte si takového, který si vezme provizi za služby pouze v případě, že rozdíl na pojišťovně vymůže. Ale zejména pokud jste poškozeným a nárokujete plnění od pojišťovny viníka (například u povinného ručení), máte velkou šanci uspět i v případě, že se do řešení vrhnete na vlastní pěst.

Pokud pojišťovna i přesto další plnění zamítne, přichází na řadu konzultace s právníkem. Pokud vám právník oprávněnost vaší stížnosti potvrdí a rozhodnete dát celou věc skutečně k soudu, pravděpodobnost, že ve sporu uspějete, bývá vysoká.

Finanční arbitr v případě životního pojištění

V případě plnění z produktu životního pojištění navíc existuje pro klienty výhodnější možnost – obrátit se na finančního arbitra, který je příslušný k řešení sporů s pojišťovnou. Podání návrhu k finančnímu arbitrovi je jednoduché, pokud mu navíc bude situace nesrozumitelná, může vám pomoci s úpravou návrhu. Jeho služby jsou zdarma. Obvykle nebudete potřebovat ani žádné další právní zastoupení.

Pojištění právní ochrany aneb Jak řešit celou situaci předem dalším pojištěním

Na trhu existují pojištění právní ochrany občanů, které nejen v podobných situacích, ale i řadě dalších, pomohou s vyřešením celé situace bez dalších vícenákladů (z pojištění je hrazeno posouzení smluv, právní zastoupení, reklamace, posudky a jiné).

A protože o praktikách pojišťoven víme, nabízíme pro autopojištění na Prima Rádci právní asistenci ve spolupráci s pojišťovnou AXA ASSISTANCE zdarma. Právník vám pak po telefonu pomůže s definicí toho, na co přesně v případě plnění máte v konkrétní situaci nárok a jak postupovat.

Autor: Zdeněk Novák, odborník na pojištění Prima Rádce

Prima Rádce je také na Facebooku. Najdete nás zde.

reklama

reklama