Vadné zboží: Jaká máte práva při reklamaci v obchodě?

Téma Zpráv FTV Prima: Reklamace. Pro většinu lidí to není nic příjemného. Zvlášť v případě, kdy se obchodník vykrucuje a nakonec třeba odmítne reklamaci i uznat. Na co máte právo, když se – ne vaší vinou – porouchá například telefon nebo rozlepí boty?
Zákazníci v obchodním centru
Zákazníci v obchodním centru
thinkstock.com

reklama

 

Za své peníze chcete kvalitní zboží. Někdy se ale stane, že u zakoupeného výrobku dříve nebo později zjistí určitou vadu. Pokud je zboží ještě takzvaně "v záruce", máte samozřejmě právo dát zboží k reklamaci. Doba na uplatnění reklamace je dva roky. Když obchodník nebo výrobce uzná za vhodné, lhůta může být delší, kratší ale v žádném případě. Jedině snad za předpokladu, že kupujete zboží použité. Tam může být doba zkrácena až o polovinu.

VYDĚLÁVEJTE NAKUPOVÁNÍM s kreditní kartou. Až 2 % z každého nákupu zpět, slevy a bonusy u obchodníků. Srovnání kreditek on-line na Prima Rádci, během několika minut.

Dva roky na oblečení, boty, elektroniku apod.

Dvouletá lhůta se počítá od doby prvního nákupu zboží a navíc se prodlužuje o počet dnů, po které bylo zboží v reklamačním řízení. Dva roky na uplatnění reklamace máte i v případě zboží zakoupeného v tržnici nebo ve výprodejových akcích a také u zboží vyrobeného na zakázku. Týká se zejména oblečení a textilních výrobků, bot, elektroniky, nábytku apod. Například u potravin je lhůta jen 8 dnů, řezané květiny musíte přinést zpět prodejci do druhého dne, sazenice do 3 týdnů, a naopak třeba u staveb se počítá lhůta 3 roky.

Záruční list prodejce automaticky nevydává

Nezapomeňte si pro všechny případy vyžádat záruční list, prodávající nemá povinnost vám ho vydat. Pro případnou reklamaci by ale měl stačit i doklad o zakoupení zboží (paragon, faktura), pokud obsahuje všechny požadované údaje.

Pokud jste ztratili doklad o zakoupení zboží, tak nezoufejte. To že jste koupili výrobek vy, lze prokázat i jinak, a to například výpisem z účtu nebo svědectvím toho, kdo výrobek kupoval s vámi. Zdroj: Sdružení obrany spotřebitelů

30 dnů na vyřízení

Chcete-li uplatnit reklamaci, prodejce má vždy maximálně 30 dnů na její vyřízení (pokud se nedohodnete na delší lhůtě). Pokud má prodejce více provozoven, je povinen vaši reklamaci přijmout v jakékoliv z nich, bez ohledu na to, kde byl výrobek koupen. Kromě situace, kdy vám prodávající písemně stanoví obrátit se v případě závad na někoho jiného. Jedná se například o dohodnutý záruční servis. Záruční servis je ale určen pouze k provedení opravy. Pokud požadujete v rámci reklamace jiné úkony, například dodat nové zboží, slevu z kupní ceny nebo odstoupení od smlouvy, musíte tyto nároky uplatnit pouze u prodávajícího.

V obchodě musí být vždy přítomen pracovník, který reklamaci může převzít. Ten by pak měl rozhodnout o reklamaci ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů. Při uplatnění reklamace trvejte na sepsání reklamačního protokolu, kde by mělo být podle Sdružení českých spotřebitelů následující:

  • o jaký druh zboží, nebo služby se jedná,
  • předmět reklamace,
  • datum reklamace,
  • jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel požaduje,
  • případně jaký je stav opotřebení reklamovaného výrobku.

 

Kreditka? Debetka? Rozdíl není na první pohled vidět Foto:

SPECIÁL: Vše o placení kartou

- hraný on-line seriál (o životě a penězích vážně i s nadsázkou)

- bezpečnost při používání karty

- debetní vs. kreditní karta

- a mnoho dalších informací...




Neuznaná reklamace?

Ne každou vadu vám prodejce musí uznat. Například opotřebení nebo vaše špatné zacházení není chyba výrobku. Nicméně právě na to spoléhá řada obchodníků a vaši vinu hledá i v jasném případě výrobní či jiné vady, kterou máte právo reklamovat. V řadě případů, kdy prodejce reklamaci neuznal, se tak dozvíte, že se jedná o takzvaně neoprávněnou reklamaci, za kterou navíc obchodník žádá dle svého ceníku uhradit nějaký poplatek.

Gabriela Zvonková Foto:

"Jenže podle zákona na tyto peníze nemá prodávající nárok. Je totiž základní povinností každého obchodníka zajistit, aby prodávané zboží bylo bez vady. V případě, že se nějaká vada vyskytne, musí ji ze zákona odborně posoudit. A to zdarma," zjistila reportérka Zpráv FTV Prima, Gabriela Zvonková.


Není proto důvod se reklamace bát. Pokud vám prodávající zamítne reklamaci a podle vás je to skutečně neoprávněné, vyplatí se zejména u dražšího zboží za několik tisíc korun nechat vyhotovit znalecký posudek. Ten stojí zhruba 500 korun. "V případě, že tento posudek bude hovořit ve váš prospěch, měl by vám prodávající vrátit peníze za vadný (reklamovaný) výrobek a za náklady spojené s vyhotovením znaleckého posudku," je uvedeno na webu Sdružení českých spotřebitelů. Seznam znalců pak najdete na internetových stránkách www.justice.cz.

NAKUPUJTE VÝHODNĚ! Akční ceny na elektroniku, módní oblečení, kosmetiku, drogerii, hračky, masáže i dovolenou... SLEVY až 90 %. ZDEVýměna zboží, sleva

Při reklamování zboží máte také možnost vadné zboží vyměnit. Není to ale úplně jednoduché. Musí se na něm objevit stejná vada třikrát nebo čtyři různé vady najednou. Pokud si také při koupi zboží nevšimnete zásadní vady, můžete chtít kromě opravy, výměny či odstoupení od smlouvy také slevu. Ta může být výhodná například v situaci, kdy jste schopni vadu opravit sami (např. rozešitý šev u halenky).

Reportáž Gabriely Zvonkové

Nákupy po internetu

Pokud nakupujete často online, dvouletá záruční doba se začíná počítat dnem převzetí zboží. Nevyhovující zboží můžete navíc ve většině případů (netýká se to ale například zboží s porušeným obalem či potravin apod.) bez udání důvodů do dvou týdnů od nákupu vrátit. A pokud se zboží skutečně po několika měsících porouchá, kontaktujte prodejce, vyplňte reklamační formulář, který může být už součástí zásilky nebo je dostupný na webu prodejce, případně napište reklamační dopis a popište problém. Zboží pak pošlete zpět spolu se všemi potřebnými dokumenty. Pokud se ale jedná o těžké zboží, například pračku nebo ledničku, prodejce by měl být schopen poslat k vám pracovníka záručního servisu, který výrobek buď opraví, nebo ho na vlastní náklady odveze. 

Více o nakupování po internetu:

Reportáž - nakupování on-line

Začíná období větších útrat. Nakupujete on-line? REPORTÁŽ

Nakupování on-line

Balíků z druhého konce světa je stále víc. Co nákup z e-shopů mimo EU obnáší?

Reportáž - Výměna zboží z e-shopu

Přišlo vám zboží, které jste si neobjednali? Nemusíte ho platit, ani vracet! REPORTÁŽ

Reportáž - nakupování on-line 2

Nakupování on-line: Zásadní je sledovat recenze... REPORTÁŽ

Prima Rádce je také na Facebooku. Najdete nás zde.

Může se vám hodit:

Poradíme, jak ušetřit...

Prima NÁVOD: 5 tipů, jak UŠETŘIT tisíce korun

Je tady zima, trochu přitopím...

Seriálový BONUS: Dostaňte pravidelné platby pod kontrolu. Jak snížit ty za energie?

Reportáž - Jak zabránit plýtvání

Praktické TIPY do kuchyně: Jak správně skladovat potraviny?

reklama

reklama