Šmejdi na internetu? Stovky zákazníků varují před podezřelým e-shopem

Nakupujete přes internet? Dávejte si pozor kde. Přijít můžete o peníze i zboží.
Nakupování po internetu
Nakupování po internetu
thinkstock.com

reklama

Teď vás chceme upozornit na přinejmenším velmi podezřelý e-shop. Stovky nespokojených zákazníků má internetový obchod www.vseprotelefon.cz. Na neobvyklé praktiky nás upozornili někteří z nich. V podstatě každý den přibývají nové negativní ohlasy na diskuzních fórech, někteří se chystají podat trestní oznámení.

Objednej, zaplať a čekej "donekonečna"

O co jde? Scénář je ve většině případů stejný. Zákazník si objedná zboží, které je podle informací e-shopu v danou chvíli „skladem“, zaplatí nepříšliš vysokou sumu – v průměru kolem tří až pěti set korun – a čeká, že se do tří dnů dočká například nového krytu na telefon. Jenže v řadě případů zboží v očekávaný termín nedorazí a doba čekání se protahuje o další týdny. Při opakovaných pokusech o kontaktování e-shopu, který funguje jen několik měsíců, se zákazníci setkají buď s arogantním jednáním nebo s nimi obchod nekomunikuje vůbec. Dalším případem je vrácení zboží v zákonné lhůtě 14 dnů – ani tam zákazníci s vrácením peněz za zboží zaslané zpět na adresu prodejce prý většinou neuspějí.

"Já jsem si objednal zboží, protože v tomto obchodě ho měli skladem a nikde jinde v Čechách jsem ho nenašel," popsal nám jeden z nespokojených zákazníků. Zboží objednal a také předem zaplatil. "Protože šlo o malou částku, tak kdybych platil dobírkou, dost by se mi to prodražilo," říká. V e-shopu objednával na začátku června.

Spoustu dalších negativních recenzí pak přidávají i jiní zákazníci:

„... obchod nefunguje, zboží nedoručuje, telefonické kontakty jsou nefunkční a e-maily zůstávaji bez reakce. Pri platbě předem nezískáte ani zboží ani peníze zpět. Věc již řeším s policií,“ stěžuje si jeden ze zákazníků na internetu. A jiná zákaznice, která si v e-shopu také objednala, zase reaguje: „Vyhozené peníze oknem mě mrzí, o zklamání dětí ani nemluvím... a až pozdě jsem zjistila, že podvedených zákazníků je mnohem víc.“

Zboží je „skladem“, přitom se čeká až 100 dnů

Nicméně pokud jde o dlouhé čekání na zboží, tady je ale stále prodejce podle České obchodní inspekce v právu. V obchodních podmínkách totiž kupující souhlasí s dodací lhůtou až 100 dnů. Zrušit objednávku zákazník nemůže, s dalšími kroky, jako je trestní oznámení, žaloba na vrácení peněz, podnět ke kontrole u ČOI nebo odstoupení od smlouvy, musí trpělivě čekat na konec této neobvykle dlouhé dodací lhůty.

„Pokud jako zákazník odsouhlasím s odesláním objednávky to, že jsem detailně prostudoval obchodní podmínky, a souhlasím s nimi, bude velmi problematické či nemožné domoci se zrušení objednávky s odůvodněním, že jsem tyto podmínky nečetl a že nechci čekat až 100 dnů na dodání zboží,“ říká mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. A doplňuje: „Co se týče 100denní lhůty pro dodání zboží, není její délka obvyklá ani příliš korektní, ale je na rozhodnutí spotřebitele, zda s ní souhlasí. Pokud ne, měl by si najít jiného dodavatele, který nabízí kratší dodací lhůtu.“

Nicméně pokud má provozovatel v obchodních podmínkách uvedeno, že zboží je skladem u dodavatelů, mělo by to být zcela jasně označeno i u zboží. Pokud by ale až 100denní lhůtu u zboží uvedl, pro obchodníka by se tím asi značně snížila pravděpodobnost nákupu. Jedná-li tak cíleně, lze takové chování skutečně chápat jako klamání zákazníka.

Stejně jako většině zákazníků, ani nám se nepodařilo firmu zkontaktovat.

Podezřelé praktiky již několik let

Proč mají zákazníci právo se bát o své peníze nebo zboží, které si objednali? Podle dostupných informací sahá historie majitele tohoto obchodu několik let zpět, kdy provozoval obchod www.chiptel.cz nebo prodával v dalších internetových bazarech či aukcích. Kde se objevil, tam za sebou zanechal řadu nespokojených, ale platících zákazníků. "Manželka si objednala v červnu 2013 na chiptel.cz silikonový obal na telefon a do dneška jsme nedostali nic," uvedl další zákazník. 

Už před dvěma lety se tak na policii začali obracet desítky nespokojených zákazníků a podávali hromadné trestní oznámení. A další trestní oznámení se chystá i v souvislosti s webem www.vseprotelefon.cz, na který je zákazník navíc automaticky přesměrován ze staré internetové adresy www.chiptel.cz. Také ČOI za poslední dva roky eviduje na šest desítek stížností nebo dotazů na subjekty, které souvisí nebo souvisely se jménem majitele e-shopu vseprotelefon.cz, respektive firmy, pod kterou podniká – February s. r. o. Minulý rok mu udělila dvě pokuty ve výši 15 000 a 20 000 korun za klamavé obchodní praktiky a porušení povinností při reklamačním řízení. Jen na obchod "Vše pro telefon" teď ČOI za posledních pět týdnů eviduje šet podání a hodlá se případem intenzivně zabývat.

V hledáčku policie i ČOI, přesto podniká dál

I přesto, že na podnikatele bylo podáno trestní oznámení a dostal pokuty od ČOI, obchoduje dál pod jinou firmou, přitom se stejnými praktikami. Navíc podle obchodního rejstříku založil se společníkem během posledního roku ještě dvě další firmy. České zákony to umožňují. I pokud policie zjistí přestupek, konečné slovo má až soud. Až ten může podle podložených důkazů případně dotyčnému podnikání zakázat. Jenže policii se žádný trestný čin ani přestupek zatím nepodařilo prokázat.

Podle policie byl podnikatel v minulosti zprostřekovatelem obchodu, jménem kupujícího objednal zboží u prodejce i s adresou doručení přímo na jméno kupujícího. Vzhledem k rozsáhlosti a množství objednávek ale prý podle své vlastní výpovědi ztratil o celém procesu přehled. Během vyšetřování pak podle seznamu začal poškozeným peníze vracet nebo dohledal, že zboží bylo lidem už doručeno. „Na základě všech zjištěných skutečností byla věc odložena, neboť bylo zjištěno, že nelze dovodit úmysl obohatit se na úkor oznamovatelů zejména k celkovému počtu úspěšně provedených obchodů,“ říká k případu Markéta Johnová, mluvčí policie Praha Východ – Venkov, která případ řešila.

My budeme aktuální případ obchodu www.vseprotelefon.cz i nadále sledovat. Pokud patříte mezi zákazníky, kteří mají problém s tímto nebo i s jiným e-shopem, napište nám zprávu na Facebook Prima Rádce nebo na e-mailovou adresu: smejdi@iprima.cz.

Tady si můžete přečít, jaká jsou práva a povinnosti zákazníků při uzavírání smluv na dálku – tedy i při on-line nakupování.

Nakupování z pohodlí domova

Smlouvy „na dálku“: Na co si dát pozor?

Opatrnost na prvním místě

Nakupujete na internetu? I přesto, že ve většině případů je takto uskutečněný obchod bezpečný, neměli byste se spoléhat na to, že všechny e-shopy jsou seriózní. Tady je sedm bodů, které doporučujeme dodržovat při nakupování přes internet:

1. Důkladně si vždy přečtěte obchodní podmínky.

2. Nakupujte u ověřených e-shopů a vyhýbejte se podezřele výhodným cenám.

3. Sledujte diskuzní fóra a reakce zákazníků (například Heureka.cz) – negativní reakce zákazníků by měly být varováním, že prodejce se nechová korektně.

4. Obezřetní buďte u obchodů s krátkou historií.

5. Nebudou-li vám obchodní podmínky vyhovovat nebo budou-li ohlasy na e-shop negativní, raději nic neobjednávejte a smlouvu neuzavírejte. Ušetříte si spoustu starostí...

6. Nebo nejste-li si jisti korektností e-shopu, například, pokud objednáváte poprvé nebo e-shop funguje krátce, neplaťte za zboží předem, ale nechte si ho poslat na dobírku.

7. Pokud platíte převodem nebo přes internet, je vhodné mít na tyto platby zřízen jiný účet, než na kterém máte většinu peněz nebo na který vám chodí výplata.

Další případy ŠMEJDŮ:

Pevná telefonní linka

REPORTÁŽ: Používáte pevnou telefonní linku? Pozor, můžete se stát terčem šmejdů!

Pozor při prodeji telefonu

REPORTÁŽ: Místo peněz slzný plyn do očí aneb Riziko prodeje přes inzerát!

Šmejdi v maskách

REPORTÁŽ: Nový obchod ve městě? Ne, to jen "šmejdi" mění taktiku

Místo masopustu prezentace nádobí

REPORTÁŽ: "Šmejdi" ještě neskončili. Co si vymysleli tentokrát?

reklama

reklama